Kernwaarden
De Tandem gaat uit van de volgende kernwaarden:
Vertrouwen
Door het opbouwen van een relatie met onze leerlingen, laten we hen weten dat ze zich gezien en gehoord voelen. Onze leerkrachten geven tevens blijk van vertrouwen in deze leerlingen op de verschillende ontwikkelingsgebieden. Wij geloven dat leerlingen willen leren en dat ze hierin goede keuzes kunnen maken.
Veiligheid
Voor ons betekent veiligheid, dat leerlingen, ouders en leerkrachten zich gezien, gehoord en geaccepteerd voelen. Hierbij vinden wij het geven van respect voor elkaar en de omgeving van groot belang. Je veilig voelen is essentieel om tot ontwikkeling te komen.
Verantwoordelijkheid
Wij proberen onze leerlingen zo veel mogelijk eigenaarschap, ofwel verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en gedrag, bij te brengen. Hiertoe krijgen zij de nodige ruimte om ook zelf initiatieven te nemen en te kiezen uit verschillende mogelijkheden. Wij zijn van mening dat je altijd je eigen keuze maakt in je (leer)gedrag. In alle gevallen betekent verantwoordelijk zijn, dat je je keuzes kunt verantwoorden, kunt beredeneren en onderbouwen.
Zelfstandigheid
Wij vinden het van belang dat de opvoedingsdoelen van de ouders én de schooldoelstellingen in elkaars verlengde liggen en op elkaar aansluiten. Zo wordt het veiligheidsgevoel en het zelfvertrouwen van het kind bevorderd. Tevens helpt het een goede basis te leggen voor het realiseren van het zelfstandig denken en handelen van de leerlingen.
Om zich goed staande te houden in de (later) te kiezen vorm van Voortgezet Onderwijs dient een leerling zich steeds meer zelfstandig te kunnen redden. Wij willen leerlingen vaardigheden en voldoende basiskennis meegeven om zo goed mogelijk te kunnen functioneren in een voortdurend veranderende samenleving.
Wij proberen onze kernwaarden te bereiken door optimaal samen te werken met ouders, leerlingen en leerkrachten. Waar nodig zelfs met onze externe contacten.